na petiční výbor:
Mgr. Ivan Cinka
(zmocněnec petičního výboru)
Do 13. století byl církevní majetek podřízen světské moci panovníka, jeho hromadění bylo omezováno a regulováno církevní věroukou a pouze některé sakrální stavby vlastnila tehdy monopolní římskokatolická církev. Církev držela majetek pouze ve správě a obhospodařovala ho, nakládat zcela volně s ním však nemohla. Dodnes je sporem historiků, jakou majetkovou autonomii církev nabyla po uzavření konkordátu mezi českým králem Přemyslem Otakarem I., pražským biskupem Ondřejem a papežským legátem v roce 1221 resp. 1222. Jisté je, že moc církve, včetně ekonomické, rostla, mezi odborníky však neexistuje shoda na tom, zda touto smlouvou církev majetek skutečně začala reálně i formálně vlastnit, nebo zda měla pouze volnější ruce k jeho správě. Postavení prelátů a církve vzrostlo v době panování Karla IV, za jeho syna Václava IV. držela římskokatolická církev už více než 1/3 veškeré zemědělské půdy v tehdejších zemích Koruny české. Husitské revoluční hnutí vneslo do českého prostředí požadavek chudé církve (třetí bod pražských artikul), z toho důvodu nevlastnila kališnická církev téměř žádný majetek. Římskokatolická církev byla během husitských válek připravena světskou mocí asi o 90 % majetku, čímž výrazně oslabily její pozice. Tento stav se zásadním způsobem neměnil, majetkové pozice kléru klesly na téměř dvě století na naprosté minimum. V pobělohorském období a v rámci nastalé rekatolizace pokračovala habsburská monarchie částečně v předchozích tradicích českého království a částečně vytvářelo novou praxi, která s různými modifikacemi platila až do zániku budoucího Rakouska-Uherska. Jediná legální a oficiální římskokatolická církev byla postupně stále více podřizována panovníkovi (na úkor papeže), monarchie financovala některé její úkony a byla jí vrácena část majetku (držela poté více než 12 % tehdejšího půdního fondu), o který přišla v době husitského revolučního hnutí. Postavení církve lze tedy charakterizovat asi tak, že spravovala a vlastnila určité množství majetku, k čemuž některým církevním subjektům, např. pražskému arcibiskupství, přispíval od roku 1630 stát, a byla podřízena mocensko-ideologickým zájmům Habsburské monarchie. Podobně jako ve středověku rozmnožovala církev držený majetek vykořisťováním poddaných a postupně i námezdních dělníků v manufakturních a jiných provozech. Reformy za vlády Josefa II. v letech 1782-1787 ukrojily konfiskacemi další díl církevního majetku, jehož celková výměra klesla z 10 % současného půdního fondu ČR na asi 3 %. Církve se navíc dostaly do postavení větší podřízenosti vůči státu a v rámci něho musely přejímat některé funkce ve veřejné sféře (např. školství), což se promítalo i do jejich ekonomického postavení.
Přechod k tovární strojové velkovýrobě, průmyslová revoluce a postupné formování buržoazní společnosti přinesly do právního postavení církve podstatné změny. Vlivem Velké francouzské buržoazní revoluce a následného napoleonského Code civil (Občanského zákoníku – 1804), který kodifikoval změny nastalé přechodem feudální společenské formace v kapitalistickou, byl v Rakousku v roce 1811 přijat Všeobecný občanský zákoník, jehož některá ustanovení platila v Československu až do 60. let 20. století. Na tento zákoník se také odvolává současná pravicová koalice ústy ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila (ODS), který ho označuje za zdroj západoevropských právních tradic. Tento zákoník upravil postavení církve v intencích nových poměrů i zkušeností, které měly své kořeny minimálně v období Josefa II., ale jejich náznaky můžeme nalézt již po Bílé hoře a třicetileté válce. Římskokatolická církev byla na základě nového zákoníku chápána jako veřejná korporace navázaná na stát, jež byla podřízenou, částečně autonomní součástí státu
a kterou stát částečně financoval. Konkordát mezi Rakouskem a Vatikánem, uzavřený v době bachovského absolutismu v roce 1855, sice znamenal v rámci právního pořádku formující se buržoazní společnosti určitý feudální relikt, uvolnil však církvi ruce pouze ve správě majetku jí svěřeného jakožto veřejné korporaci, politicky a materiálně podporované státem. Pokračování buržoazně demokratické revoluce v habsburském soustátí přineslo po tzv. prosincové ústavě z roku 1867 právní úpravy v rámci tzv. květnových zákonů z roku 1874 (např. zákon č. 50/41874 Sb. o vnějších poměrech katolické církve), platných až do zániku tehdejšího Rakousko-Uherska. Církve jimi byly považovány za veřejné korporace, které majetek nevlastní, pouze ho spravují. Zákony podmiňovaly platnost závažnějších majetkoprávních úkonů (každého právního jednání o církevním jmění, které přesahuje rámec obyčejné správy a má větší důležitost, zejména zcizení nebo zatížení tohoto majetku či koupě majetku nového) předchozím souhlasem státní správy. Dispozice s majetkem církve byla tedy veřejným právem výrazně omezena. Vzhledem ke svému mezinárodnímu rozměru a původnosti moci však nebyla církev římskokatolická zpravidla v právní praxi uznávána za veřejnoprávní korporaci. Proto pouze jednotlivé církevní instituce jakožto právnické osoby (kostel, farní obročí, kapitula, nadace apod.) mohly být subjekty majetkoprávních vztahů.
Majetkové postavení církví před rokem 1918 tedy nebylo tak jednoznačné, jak se snaží režimní a církevní vykladači předestřít české společnosti. V raném středověku bylo nepatrné a závislé na panovníkovi, ve vrcholném středověku bylo sice podstatně větší, ale kvůli provázanosti obtížně a doložitelně odlišitelné od korunního a komorního, v pozdním středověku bylo pak marginální. Pobělohorské období částečně církevnímu vlastnictví přálo, to se ale realizovalo pod kontrolou Habsburského domu a buržoazně demokratické přeměny ho také na základě zkušeností kvalitativně transformovaly do právních ustanovení ve veřejné vlastnictví, podřízené monarchii.
Prvorepublikové Československo vycházelo z právní kontinuity s Rakousko-uherskou monarchií. Ve vztahu k církvím převládl názor profesora církevního a mezinárodního práva Právnické fakulty Univerzity Karlovy Antonína Hobzy, který tvrdil, že sakrální majetek je veřejný a církve ho mají pouze ve vlastní správě.
Kvůli nábožensko-politické orientaci nového státu, potřebě oslabení moci Vatikánu a přeci jenom určitému autonomnímu postavení církví a jejich majetku se nová moc rozhodla začlenit do připravované pozemkové reformy i majetky spravované církvemi.
Ty se staly předmětem první pozemkové reformy, jejíž záborový zákon č. 25/1919 Sb. z 16. 4. 1919 stanovil hranici, od níž se měl provádět zábor půdy nad 150 ha zemědělské a 250 ha veškeré půdy, včetně lesů a rybníků. Katolická církev spravovala v té době v Československu asi 500 000 ha půdy, v českých zemích mělo záboru a následné parcelaci podléhat přibližně 235 500 ha půdy, dalších 30 000 ha připadalo na menší výměry při farách a kostelech. První pozemková reforma však v meziválečném období nebyla dokončena, v druhé polovině 20. let se její tempo následkem tlaku šlechty a církve zpomalovalo, až byly v letech 1935-1936 sepsány s držiteli majetku dle záborového zákona smlouvy o užívání zabraného majetku na dobu dalších 20-30 let. Církev vyšla ze střetu relativně nejlépe. Zabrán a parcelován byl pouze jí spravovaný majetek ve výměře necelých 37 000 ha, tzn. pouze 14 % výměry původního záměru. Církev sice nadále hospodařila na svěřených pozemcích, nebyla však oddělená od státu, a ten se podílel na financování platů duchovních, podpoře církevního školství, charity, či opravě památek a uchovávání kulturního dědictví.
Privatizace a restituce se staly jmenovatelem restaurace kapitalismu v ČSSR, ČSFR a posléze ČR od roku 1989 do současnosti, jejich největší a nejsilnější vlna zasáhla Československo v první polovině 90. let 20. století. Je logické, že se v rámci majetkového změn se objevily již v roce 1991 úvahy o restituci církevního majetku, který měl být údajně konfiskován a znárodněn lpo 25. 2. 1948.
Již na základě výčtového zákona č. 298/1990 Sb. o úpravě některých majetkových vztahů řeholních řádů a kongregací a Arcibiskupství olomouckého a jeho novely č. 338/1991 Sb., které přijalo Federální shromáždění ČSFR, byl předán majetek řeholním řádům, kongregacím a olomouckému arcibiskupství (celkově se jednalo o 170 objektů). V době projednávání těchto zákonů prohlašovala římskokatolická církev ústy pražského arcibiskupa Františka Tomáška,“že je to poslední nárok, který církve vznášejí.“
V letech 1997-1998 bylo na základě vládních usnesení předáno církvím na 2000 nemovitostí.
Církve samotné a jejich spojenci v rámci nového společenského systému však měly zájem na mnohem rozsáhlejších restitucích majetku. Počátkem 90. let 20. století ale nebyl politický prostor pro řešení dalších restitučních kauz, navíc v tak citlivé otázce, jakou restituce církevního majetku v silně ateistické společnosti bezpochyby byly. Církve
a konfesionální víra obecně, kterým se po převratu načas podařilo různými způsoby zvýšit své postavení ve společnosti, by navíc vymáháním dalšího majetku mohly přijít o dočasně zvýšený kredit.
Záměry nového režimu i církví, které jsou platné dosud, byly vtěleny do zákonů č. 229/1991 Sb. o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku (dále jen „zákon o půdě“, kterým bylo blokováno 49 000 ha půdy a 180 000 ha lesa), a č. 92/1991 Sb. o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, které obsahovaly paragrafy (29 a 3) s tzv. blokačními ustanoveními. Tato ustanovení dosud vylučují převádění tzv. církevních majetků (církví, řeholních řádů a kongregací) na třetí osoby.
Podle Tomáše Ježka se koaliční vláda ODS, KDU-ČSL a ODA zavázala již v roce 1996 v dodatku své koaliční smlouvy k restituci 175 000 ha půdy (hodnoty 17,5 mld. Kč) a 500 budov církvím a náboženským společnostem, za předpokladu, že tyto do čtyř let přestanou dostávat finanční podporu od státu.
Samotné církve a náboženské společnosti kvantifikovaly své restituční požadavky v roce 1993 v brožuře Mojmíra Kalného a kolektivu „Církve a majetek II“. Požadovaly tehdy 46 000 ha zemědělské půdy, 169 000 ha lesní půdy a 3024 budov. V rámci jednání s menšinovou vládou ČSSD vyčíslily církve své požadavky po státu v roce 1998 na 102,5 mld. Kč, což představovalo 65 500 ha zemědělské půdy, 168 000 ha lesní půdy a 728 ha vodních ploch. Celková hodnota údajně zabaveného majetku po únoru roku 1948 měla podle tehdejších představ činit 135 mld. Kč. Vláda Miloše Zemana ustavila za účelem majetkového vyrovnání státu s církvemi komisi pro vztahy s církvemi. Ta v dubnu roku 1999 doporučila dvě varianty řešení: veškerý církevní majetek navrátit církvím nebo z tohoto majetku vytvořit fond a jeho výnosy postupovat církvím a náboženským společnostem. Vlády vedené ČSSD se touto problematikou zabývaly i v roce 2004, kdy měla být za tzv. církevní majetek vyplacena církvím a náboženským společnostem finanční náhrada, a v roce 2005, kdy tehdejší ministr kultury za ČSSD Pavel Dostál předložil několik kompromisních návrhů. Všechny tyto aktivity a náměty končily na rozdílných názorech jednotlivých koaličních stran, zejména na neústupnosti lidovců. KSČM nebyla v té době k jednáním o vyrovnání státu s církvemi a náboženskými společnostmi vládní ČSSD přizvávána.
Po volbách do PS PČR v roce 2006 se moci v ČR ujala konzervativně-liberální pravicová vláda ODS, KDU-ČSL a Strany zelených, v jejímž čela stál Mirek Topolánek. Tato vláda představila svůj záměr dotáhnout majetkové vyrovnání státu s církvemi do konce. Politická situace v české společnosti začala získávat vhodné kontury k realizaci tohoto většinu společnosti poškozujícího záměru, což po volbách Topolánkova vláda vycítila.
Za účelem projednání rozsahu předmětu restituce, jejího obsahu a vymezení, zřídila vláda dne 30. 5. 2007 svým usnesením Komisi pro narovnání vztahu mezi státem a církvemi. Tato komise jednala s tzv. Církevní komisí, složenou ze zástupců 17 církví a náboženských společností. V říjnu 2007 vláda oznámila, že se se zástupci církví domluvila a že tím pádem restituci majetku církvím téměř nic nestojí v cestě. Poté začaly přípravy příslušného zákona, jehož věcný záměr koalice schválila v lednu 2008, těsně před volbou prezidenta ČR. Tehdejší předseda KDU-ČSL Cyril Svoboda následně přiznal, že jeho strana podpořila Václava Klause právě výměnou za církevní restituce.
Komplexní znění zákona bylo dokončeno a zodpovědnými ministry podepsáno 2. 4. 2008, ve vládě byl návrh zákona „o zmírnění některých majetkových křivd způsobených církvím a náboženským společnostem v době nesvobody, o vypořádání majetkových vztahů mezi státem a církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon
o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi)“ přijat v témže měsíci. Topolánkova vláda představila dosud nejkomplexnější návrh restitucí majetku církvím od roku 1989, domluvila se na vyrovnání s církvemi a zdálo se, že má dostatek politických sil k jeho prosazení. Zákon obsahoval, vyčíslil a na jeho základě měla být církvím restituována:
Příspěvek vyplácený na počátku každého roku se bude každoročně snižovat o částku odpovídající výši 5 % částky v prvním roce přechodného období. Po uplynutí dvaceti let by přestal platit zákon č. 218/1949 Sb. a stát by církvím nevyplácel náklady na platy kněží. Nic by se však nezměnilo na 1,5 mld. Kč, které dává stát každoročně na opravy církevních památek a v rámci státních dotací na církevní školy a sociální ústavy.
V návrhu zákona nebylo specifikováno, jaké majetky mají být restituovány a jakým způsobem došlo k vypočítání uvedených částek. Po urgencích poslanců byly předloženy konkrétní údaje o majetku, který měl být předmětem vyrovnání:
Za m2 lesní půdy tedy stát nabízel 27 Kč, za stejnou výměru zemědělské půdy 44 Kč, za vodní plochy 20 Kč a v případě zastavěných ploch 1106 Kč za m2. Přitom ve výroční zprávě Lesů ČR se píše, že běžná cena nákupu jednoho m2 ze strany Lesů ČR je 10 Kč. Vydán měl být jen majetek, který byl ve vlastnictví státu a státem spravovaných organizací, nikoliv majetek obcí, krajů a fyzických osob.
Tehdejší ministr zemědělství za ODS Petr Gandalovič dokonce hovořil o odluce církve od státu. Vláda se snažila ovlivnit veřejnost ve prospěch zmiňované reformy vydáním tematické brožury.
Po schválení návrhu zákona vládou ho měla probírat PS PČR. Hned od počátku se však stal terčem kritiky a odmítání nejen z řad opozičních stran KSČM a ČSSD, ale také od koaličních poslanců Vlastimila Tlustého, Juraje Ranince a Jana Schwippela. Tyto síly nakonec dvakrát (v dubnu a květnu 2008) zablokovaly jeho projednávání v PS PČR.
Poslanec za ODS Vlastimil Tlustý v červnu 2008 prosadil vznik dvanáctičlenné komise PS PČR pro posouzení majetkového vyrovnání s církvemi, šest zástupců v ní měla tehdejší koalice, šest opozice (za KSČM ss. Bičík a Koníček). Komisi předsedal lidovec Jan Kasal.
V březnu roku 2011 ustavila koaliční pravicová vláda sedmičlennou vládní komisi pro narovnání vztahu mezi státem a církvemi, v jejímž čele stojí ministr kultury Jiří Besser. Ta na konci května představila některé dílčí obsahové zásady návrhu na restituci majetku ve prospěch církví a náboženských společností. Zásady lze shrnout do těchto bodů:
KSČM nemůže opomíjet názory mnohých odborníků, podle nichž církev minimálně v 19. a 20. století v podstatě zmiňovaný majetek nevlastnila, ale jednalo se o veřejnoprávní majetek. To, že byl postupně parcelován v pozemkových reformách či konfiskován podle našeho názoru neznamená negaci jejich veřejnoprávního charakteru, ale pouhé dobově nutné omezení autonomně-správní působnosti a pravomoci církví. KSČM může vymezit tyto historicko ideové přístupy k církevním restitucím:
Tyto přístupy se týkají zejména postupu vládní koalice při určování výměry majetku, který má být restituován, jeho ocenění, politického a věcného vyjednávání v PČR, ignorování opozice i ostatních církví a náboženských společností.
materiál projednaný a schválený na 16. zasedání ÚV KSČM dne 10. 9. 2011